DIÁKÖNKORMÁNYZAT CÉLJA ÉS FELADATA
A DÖK-ről
A diákönkormányzat szervezeti és működési szabályzatának elfogadási rendjét a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX.törvény (Ktv.)63.§ (4) bekezdése határozza meg.
Diákközgyűlés-iskolagyűlés
A diákönkormányzatot képviselő osztálytitkárokat és helyetteseket a tanulóközösség választja. A tanév során 3 iskolai diákközgyűlést tartunk, ahol a javaslatok, kérdések, ötletek az iskola vezetéséhez eljutva megválaszolásra kerülnek. A diákönkormányzat gyűlései havonta egyszer valamint az aktuális diákprogramokhoz kötődően kerül megszervezésre.
A Thököly Imre Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola Diákönkormányzata elsődlegesen a tanulók érdekeinek képviseletére jött létre.
Jogvédelmi funkciója mellett azonban a szabadidő hasznos eltöltésére és közösségépítő tevékenységre hivatott.
Tervszerű programok kialakításával fogalmazzuk meg a működésünkhöz szükséges főbb irányelveket. Programjainkat a hagyományok ápolásával, és az új kihívások, feladatok, célok kitűzésével tervezzük.
A DÖK önállóságra sarkallja a diákokat, változatossá teszi az iskolai mindennapokat és élményekkel gazdagítja a diákéletet.
A Diákönkormányzat megfelelő működéséhez elengedhetetlen a diákok számára a tanulói jogok és kötelességek ismerete. A jogok ismeretén túl alkalmazni is kell tudni őket, és ebben segít a diákönkormányzat. A tanulóknak a diákönkormányzati jogok mellett a diákönkormányzati feladatokkal is tisztában kell lenniük.
A Törvény szerint a DÖK elsőrendű feladata az érdekképviselet, a mindennapi iskolai életben a programszervező szerepe érvényesül. Ehhez nagyon fontos, hogy a diákönkormányzat megkapja a működéséhez szükséges információkat, eszközöket.
A DÖK hagyományos éves munkatervéhez a diákok javaslata alapján minden évben új elemeket építünk be, amellyel még vonzóbbá, tartalmasabbá tehetjük programjainkat.
A diákok több örömöt lelnek a saját maguk által szervezett vetélkedőkben, játékokban, kultúr-programokban, sikerélményhez juthatnak az előkészítő munkában résztvevők és a közösség tagjai is.
A diákönkormányzat éves tevékenységét az iskolánk hagyományaihoz igazodva a Pedagógiai Programmal összhangban terveztük.
Házirendünket minden tanév elején felülvizsgáljuk, az iskola vezetésével egyetértésben, az előző évben tapasztaltak alapján megtörténik az aktuális változtatás. (Pl. telefonhasználat iskolaidőben - módosítás)
Szeptemberben, januárban és májusban diákgyűlést (iskolagyűlést) tartunk, ahol az iskola igazgatójához intézett kérdésekkel, javaslatokkal a diákok érdekeit szolgáljuk.
Célunk:
- A tartalmas iskolai élet kialakítása a nevelőtestület támogatásával.
- A tanévet akkor tekinthetjük sikeresnek, ha a hagyományos rendezvények mellett új, diákötletek kivitelezésével gazdagíthattuk a diákéletet.
- Rendszeres diáktanács találkozókon előkészítjük az aktuális diákönkormányzati programokat. (hétfő: 3. szünet)
- A megyei diákönkormányzat közgyűlésein képviselettel részt veszünk.
- Az intelligens kommunikáció és a Házirend betartása, betartatása érdekében a helyes magatartás szabályaira és környezettudatos viselkedésre motiváljuk tanulóinkat.
- A közösségi tevékenységekben - aktív funkciókkal megjelölt - elsősorban önként vállalt szerepeknek örülünk, de igyekszünk minél több diákot bevonni a feladatok teljesítéséhez.
- Az Örökös ÖKO iskolai név kötelez bennünket ezért az országos programokhoz szervesen kapcsolódunk és a hatékony megvalósítás érdekében szoros kapcsolatot tartunk a munkaközösségekkel. Együttműködésünk akkor lesz sikeres, ha az iskolai munkatervhez alkalmazkodunk, és a környezettudatosságra, egészségvédelemre, vidám, baráti, családias légkör kialakítására mindig törekszünk.
- Részt kívánunk venni a témahetek szervezésében, a Fenntarthatóság témahéten a környezettudatosság szemléletének tudatosításával hatékonyabban foglalkozunk, a Pénzügyi Tudatosság témahét idején a Pontvelem programsorozat egyes elemeinek szervezésében, akár önálló programokkal is részt vállalunk.
- DÖK napot szervezünk a tanév egy napján (tavaszi szünet előtt)
- A Budapesti tanulmányi kirándulásokat nagyon fontos szerezéseknek tartjuk, mert közösségépítő szerepe mellett hatékonyan segíti a tanulást és a művelődést.
- Az alsó és felső tagozatos diákok szabadidős programjainak összehangolása, egységes éves munkaterv elkészítése, a projektekben való aktív közreműködés, csapatépítő tevékenységek szervezése (Halloween-party, Christmas-party, Easter-party)
A diákönkormányzat működési területei, feladatai:
1. A tanulók érdekeinek képviselete az iskolavezetésben, nevelőtestületben és az iskolaközösségben.
2. A diákok mindennapi iskolai életének megszervezése, az iskola belső kommunikációs csatornái:
- az iskola aulájában és a folyosókon elhelyezett hirdető felületek aktuális szerkesztése, az iskolarádió működtetése (DÖKfal, ÖKOfal, Világnapok fala, versenyek, pályázatok, városi ünnepségek, városi rendezvények stb.)
- a diákok folyamatos tájékoztatása a programokról, versenyekről és az őket érintő iskolai élet eseményeivel kapcsolatos szervezői feladatokról – diákönkormányzati gyűlések alkalmával
- rendszeres jelenlét iskolánk honlapján (thokoly.hu)
- médiamegjelenés az iskola hagyományos rendezvényein és információk, élménybeszámolók eljuttatása a városi médiafelülethez.
- osztályönkormányzatok rendszeres bevonása az osztályközösségeket érintő feladatokba
Diákelnök feladata:
- A DÖK munkájának tervezése, koordinálása
- Dökgyűlés időnkénti összehívása
- osztályközösségek közötti összetartozás segítése
- joga van képviselni a DÖK érdekeit, véleményt fogalmazni a diákok érdekében
- kapcsolattartás az igazgatóval
- megyei közgyűlésen legalább egy alkalommal részt venni
A társadalmilag hasznos munkák irányítása és segítése:
- papírgyűjtés évente kétszer (ősszel és tavasszal)
- használt elem és mobiltelefon gyűjtése folyamatosan (környezettudatos témahét idején aktív gyűjtési akció)
- újrahasznosítható textilhulladékok gyűjtése az ÖKO programhoz kapcsolódóan, sulizsák akció
- környezettakarítás országos felhíváshoz csatlakozva, Te szedd! akció
- szelektív hulladékgyűjtés az iskola felsős udvarán található konténerekbe
Kulturális rendezvények segítése:
- iskola ünnepélyek
- rendezvények, kiállítások, kirándulások, közösségi programok szervezése
- Diákönkormányzati Nap szervezése
- Iskolai projektekben és témahetekben való aktív részvétel
ÖKO programok segítése:
- ÁLLATOK VILÁGNAPJA TÉMAHÉT
- Papírgyűjtés, használtelem gyűjtés
- Te szedd! akcióban való részvétel
- madáretetés – madáretető rendszeres feltöltése
- tanterem zöldítés, virágok ápolása osztályközösségekben
- vetélkedők, környezetvédelmi versenyek önkéntes segítése (városismereti verseny)
- Öko-kiskert, gyógynövényes kert ápolása, fiatalítása
Az iskola minden felsős osztálya környezettudatos vállalást fogalmazott meg az első tanítási napon:
- az iskola és környezetének rendszeres megtisztítása
- szelektív hulladékgyűjtés
- Újrahasznosítható hulladékokból tárgyak készítése
- Faültetés tervezése a Madarak és fák napjára
- Csapadékvíz elvezetése az iskola fáinak tövére
- használtelem gyűjtés a tárolóedénybe
Az iskola felsős osztályainak ötletes gondolatait szeretnénk megvalósítani a DÖK programok között:
- petpalackokból tárgyakat építeni
- újrahasznosítható anyagok felhasználásával érdekes tárgyak készítése
- Sportrendezvények, kirándulások, túrák szervezése, lebonyolítása, segítése (Sport- és főzőnap, Bp-i séta, táborok)
Copyright © 2014 Thököly Imre Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola